رهبران روسیه و چین بر اهمیت نقش سازمان همکاری شانگهای در جهان تاکید کرد در حاشیه اجلاس شانگهای، محمد مخبر با پوتین دیدار کرد + فیلم ایجاد ۱۷۰ هزار اشتغال خالص در استان، دستاورد دولت سیزدهم | ۱۰ درصد آمار مشارکت در انتخابات اخیر، از خراسان‌رضوی بود از هر ۱۰ تَن در غزه، ۹ تن دست‌کم یک‌بار آواره شده‌اند حماس در طرح پیشنهادی رژیم اشغالگر برای آتش‌بس در غزه تغییرات ایجاد کرد چه کسانی می‌توانند در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری رأی دهند؟ نتیجه انتخابات دور دوم ریاست جمهوری ۱۴۰۳ کی اعلام خواهد شد؟ مخبر: جمهوری اسلامی ایران مخالف تحریم‌های یک‌جانبه ظالمانه در حوزه انرژی است + فیلم و عکس درخواست جامعه کارگری از رئیس‌جمهور آینده: به وضعیت معیشتی کارگران توجه کنید «سرمشق»، نمایه‌ای از خدمات دولت سیزدهم در خراسان‌رضوی | باید دستاورد‌های شهید رئیسی مورد تبیین قرار گیرد فردا همه پای کار وطن درباره پذیرش دیدگاه‌های سیاسی یکدیگر در رویداد‌های سیاسی رأی‌های طلایی مشهد در سپهر سیاسی ایران همیشه تعیین‌کننده است اطلاعیه شماره ۵ ستاد انتخابات کشور | شناسه دو کاندیدا اعلام شد پایان تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ویدئو | سخنگوی ستاد انتخابات: تعداد بسیار محدودی افزایش شعب اخذ رای خواهیم داشت نشست تخصصی معاونان علمی پژوهشی سپاه پاسداران در مشهد برگزار شد | رونمایی از ۷ محصول فناورانه بسیج
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آخرین اخبار از وضعیت کابل | ملا برادر وارد کابل شد

  • کد خبر: ۷۷۶۹۰
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
آخرین اخبار از وضعیت کابل | ملا برادر وارد کابل شد
درحالی که رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده‌اند که طالبان در حال نزدیک شدن به کابل هستند، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان همزمان با نزدیک شدن طالبان به کابل از جامعه بین المللی خواست به این کشور در جنگ با طالبان کمک کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پایگاه خبری آمریکایی هیل گزارش داده است؛ درحالی که طالبان به کابل پایتخت افغانستان نزدیک شده‌اند، بیم آن می‌رود کابل نیز بزودی به دست طالبان سقوط کند.

 

تکذیب خبر سفر ملابرادر به کابل

طالبان در گفتگو با الجزیره اعلام کردند که ملا برادر پس از توافق بر سر انتقال مسالمت آمیز قدرت راهی کابل می‌شود.

 

طالبان افزوده است که ملا برادر به کابل نرفته است و پس از توافق بر سر انتقال مسالمت آمیز قدرت به آنجا خواهد رفت.

 

منبع: الجزیره

 

طالبان: مذاکرات در حال انجام است؛ تا تکمیل روند انتقال وارد کابل نمی‌شویم

سخنگوی طالبان در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که اعضای این گروه در دروازه‌های کابل ایستاده‌اند، مذاکرات جریان دارد و تا تکمیل روند انتقال وارد این شهر نخواهند شد.

 

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، طالبان با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این گروه قصد ندارد با زور یا جنگ وارد کابل شود و مذاکرات برای ورود مسالمت‌آمیز به این شهر جریان دارد.

 

بیانیه می‌افزاید که این مذاکرات جریان دارد تا اطمینان حاصل شود که روند انتقال با خیال راحت و ایمن و بدون به خطر انداختن جان، مال و ناموس افراد و بدون به خطر انداختن زندگی مردم تکمیل می‌شود.

 

این گروه از اعضای خود نیز خواسته تا در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند.

 

طالبان همچنین تاکید کرده که تا تکمیل روند انتقال، مسئولیت امنیت داخلی شهر کابل با دولت افغانستان است.

 

بیانیه می‌افزاید که طالبان قصد انتقام از کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت افغانستان خدمت کرده‌اند مورد «عفو» قرار گرفته و در امان هستند.

 

بر اساس گفته‌های طالبان، در کمتر از 24 ساعت گذشته مرکز ولایت‌های نورستان، بلخ، فاریاب، لغمان، کنر، پکتیکا، پکتیا، دایکندی و ننگرهار را تصرف شده است.

 

با سقوط این مراکز ولایت‌ها، اکنون از مجموع 34 ولایت افغانستان، طالبان کنترل 29 ولایت را در اختیار دارد و دولت تنها 5 ولایت را تحت کنترل دارد.

 

منبع: تسنیم

 

دولت افغانستان: انتقال حکومت بدون جنگ صورت می‌گیرد

عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان: به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت آمیز صورت خواهد گرفت.

 

وی افزود: امنیت کابل مسئولیت نیروهای امنیتی است.

 

 

هواپیمای ریاست جمهوری افغانستان آماده انتقال اشرف غنی از کابل می‌شود

شبکه تلویزیونی المیادین: به نظر می رسد هواپیمای ریاست جمهوری افغانستان برای انتقال اشرف غنی از کابل آماده می شود.

 

ايستگاه های تلويزيونی كابل در پی ورود طالبان شاهد هرج و مرج شده است.

 

الجزیره: دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد.

 

رویترز: یک مقام آمریکایی اعلام کرد آمریکا به دیگر سفارتخانه ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.

 

واشنگتن خروج دیپلمات‌های سفارت آمریکا در پایتخت افغانستان را آغاز کرده است.

 

انگلیس عملیات خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خود از افغانستان سرعت داده است.

 

منبع: برنا

پایتخت هنوز در اختیار دولت است | طالبان به زور وارد کابل نمی شویم

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که با وجود اینکه در نقاط دوردست کابل صدای شلیک پراکنده به گوش می‌رسد، اما پایتخت هنوز در اختیار نیروهای امنیتی و دولت افغانستان قرار دارد. طالبان نیز اعلام کردند که به زور وارد پایتخت نخواهند شد.

 

صدای افغان در این باره نوشته است که ارگ ساعتی قبل اعلام کرد که در چند نقطه‌ی دور دست شهر کابل، صدای فیر شنیده است.

 

ارگ در اعلامیه ای در صفحه فیسبوک خود نوشته که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در هماهنگی با همکاران بین المللی، وضعیت امنیتی شهر کابل را در کنترول دارند.

 

از سویی دیگر طالبان نیز گفتند که طالبان: «به زور داخل کابل نمی‌شویم. برای ورود مسالمت‌آمیز در کابل مذاکره جریان دارد. به تمام نیروهای خود دستور داده‌ایم در دروازه‌های شهر کابل توقف کنند.»

 

در این اعلامیه همچنان به افراد طالبان هدایت داده شده است که در دروازه های کابل باشند و نکوشند که وارد شهر شوند.

 

آنان همچنان می گویند که تا پایان روند انتقال، امنیت شهر کابل به طرف مقابل بستگی دارد.

 

در همین حال منابعی می گویند که تا زمان نهایی شدن توافق میان دو طرف، در کابل اتفاقی نمی‌افتد و پایتخت از خطر سقوط مصون است.

 

از سویی دیگر، قرار است هیأتی با حضور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، محمدکریم خلیلی و برخی دیگر از سیاسیون، امروز یک‌شنبه، بیست‌وچهارم اسد وارد پاکستان شود.

 

در ادامه نیز شماری از اعضای این هیأت برای ادامه مذاکرات وارد دوحه، پایتخت قطر خواهند شد.

 

پیش از این برخی از کاربران شبکه های اجتماعی ویدیوهایی را منتشر کردند که گویا جنگجویان طالبان وارد بخش هایی از شهر کابل شده است.

 

طالبان کنترل دانشگاه کابل را به دست گرفت

ایرنا نوشته است که طالبان کنترل دانشگاه کابل در غرب این شهر را به دست گرفت و پرچم خود را در یکی از مناطق پایتخت برافراشته است.

 

رئیس پارلمان افغانستان به پاکستان رفت

رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که رئیس پارلمان افغانستان و شماری از رهبران احزاب سیاسی کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

 

رئیس جمهور افغانستان روز گذشته در گفتگوی تلویزیونی گفت که با رهبران جهان و چهره های سیاسی داخلی در باره وضعیت کشور گفت وگو کرده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد که جنگ داخلی تحمیل شده به افغان ها متوقف شود و دستاوردهای ۲۰ ساله کشور از بین نرود.

 

غنی که با فشار فزاینده ای برای کناره گیری از قدرت رو به رو است گفت: ما مشورتهایی را در داخل دولت و با ریش سفیدان و رهبران سیاسی و نمایندگان سطوح مختلف جامعه و نیز متحدان بین المللی انجام داده ایم که نتایج آن بزودی با مردم در میان گذاشته می شود.

 

این سخنان در حالی مطرح می شود که طالبان روز شنبه استان لوگر را تصرف کرد و "هدی احمدی" نماینده مجلس گفت که طالبان به منطقه "چارآسیاب" رسیده است. این منطقه تنها ۷ مایل با جنوب کابل فاصله دارد.

 

حمایت از غنی در داخل کشور رو به کاهش است و هزاران تن از سربازان تسلیم شده اند. "عمر زخیوال" وزیر سابق دارایی گفته این اقدام سربازان نشان می دهد که به اعتقاد آنها رئیس جمهور ارزش جنگیدن را ندارد.

 

درخواست کمک رئیس جمهور افغانستان از جامعه بین المللی در حالی است که آمریکا و دیگر کشوها مانند کانادا و انگلیس در حال خارج کردن شمار زیادی از دیپلماتهای خود از افغانستان در بحبوحه وخامت اوضاع امنیتی هستند.

 

"میچ مک کانل" رئیس اقلیت سنای آمریکا روز جمعه از دولت جو بایدن خواست که برای حمایت از نیروهای امنیتی در افغانستان ، حملات هوایی علیه طالبان انجام دهد و مانع از سقوط کابل بشود. وی هشدار داد که عدم اقدام موجب افزایش تهدید امنیتی علیه آمریکا و فاجعه انسانی در افغانستان خواهد شد.

 

سفارت آمریکا در کابل تایید کرده است که به کارکنان خود دستور داده که نابود کردن اقلام مهم مانند لوگوها و پرچمها که قابل استفاده در پروپاگاندا هستند را شروع نمایند.

 

آمریکا با هدف اعلام شده بایدن برای خارج کردن تمام نیروها تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ، حضور نظامی خود را تا حد زیادی کاهش داده است هر چند وزارت دفاع هفته گذشته اعلام کرد که ۳ هزار نیروی دیگر را به طور موقتی به افغانستان اعزام می کند تا در کار خروج دیپلماتهای آمریکایی یاری برسانند.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->